
Uberisatie… deze term is u zeker bekend aangezien hij nu deel uitmaakt van het dagelijks taalgebruik. Ontwrichting, toegenomen concurrentie, de zogenaamde collaboratieve economie…
De gevolgen van dit verschijnsel zijn velerlei en hebben aanleiding gegeven tot vele debatten.
Sinds enkele jaren wordt gewezen op het risico van de uberisering van het accountantsberoep.
Word je hier echt door bedreigd?
Waar hebben we het precies over?
Uberisatie is een reële vrees van boekhouders. En toch is er geen betere manier om een angst te overwinnen dan het voorwerp ervan in de ogen te kijken en de tijd te nemen om het te analyseren om zo beter te begrijpen waar het om gaat…
De term “uberisatie” is onlangs in de taal van Molière terechtgekomen en heeft volgens het Petit Robert woordenboek de volgende definitie: “destabiliseren en transformeren met een vernieuwend economisch model dat gebruik maakt van nieuwe technologieën”.
Uberisatie heeft dus verschillende kenmerken. De “ubériseur” is altijd een nieuwkomer op een markt die hij, dankzij een verfijnd inzicht in de vraag en een innoverend aanbod, in zeer korte tijd aanzienlijk zal veroveren.
Uberisatie is dus alleen een bedreiging voor bepaalde markten, die :
Dit was typerend voor de taximarkt in die tijd, die bijvoorbeeld betaling met een creditcard weigerde.
Het is duidelijk dat u, als professionele accountants, niet echt bedreigd wordt door dit fenomeen. Waarom is dat?
De accountancymarkt heeft ongetwijfeld een groot economisch potentieel en trekt ongetwijfeld enkele “low cost” digitale marktdeelnemers aan.
Uw baan verandert: steeds meer deskundigheid en steeds minder boekhouding.
Dus, zelf uitgeven!
Wat de vraag betreft, willen de meeste cliënten van de Fiduciaire natuurlijk een boekhouding hebben:
Jonge ondernemers zijn dorstig:
Het aantal klanten dat digitale diensten nodig heeft, zal mettertijd onverbiddelijk toenemen. De uitdaging zal er dus onvermijdelijk in bestaan fiduciaires aantrekkelijker te maken.
En de natuur verafschuwt een vacuüm: als uw vertrouwenspersoon niet in deze markt investeert, zullen andere spelers het wel doen, te beginnen met de “grote vertrouwenspersonen” en waarom niet de uitgevers van deze platforms. Of zelfs nieuwkomers zoals banken.
Uw klanten zijn “kleine” ondernemers, niets pejoratiefs, want zo is de Belgische markt.
Meer dan 90% van de bedrijven zijn zelfstandigen en kleineondernemingen.
Ze houden van je nabijheid! En zij houden van het menselijke contact en stellen het op prijs een menselijke gesprekspartner te hebben die hen begeleidt in hun professionele ontwikkeling.
Uw klanten willen een speciale relatie met u omdat zij veel problemen hebben met hun bedrijf. Uw antwoorden op vele gebieden helpen hen dagelijks. We hebben dit ook gezien tijdens de eerste lockdown, toen u veel gevraagd werd voor hulp en andere formaliteiten.
Niets kan het luisteren naar en adviseren van klanten vervangen. De robot zal er niets aan kunnen doen, behalve de meest repetitieve taken verlichten en ze vloeiender maken.
Dus het gaat niet over huidige klanten.
Maar pas je aan, zodat je niet te kort komt.
Kantoorpark Waterloo
161, dreef Richelle – gebouw M
1410 Waterloo
02 737 95 90
Bedrijfsnaam: Business Software srl
BTW-nummer: BE 0480.277.583
Maatschappelijke zetel: Louizalaan 349/1 1050 Ixelles, België
Telefoon: 02 737 95 90
Email : info@picsoo.eu