
Overheidsboekhouding: een wereld van ingrijpende veranderingen
Tot voor kort was het traditionele beroep van registeraccountant goed omschreven.
Maar sinds enkele jaren is de situatie aan het veranderen. De lijnen zijn in beweging. Binnen de fiduciaire sector duiken nieuwe kwesties op die de traditionele rol op de proef stellen en een glimp opvangen van hoe de toekomst van de accountant eruit zal zien.
Enerzijds kunnen we niet voorbijgaan aan een sterke trend: de komst van digitale pure-players die digitaal integreren in het zakenleven van de cliënten… en bijgevolg in dat van de fiduciair!
– Platforms voor de uitwisseling van documenten met OCR (factuurherkenning) en AI (kunstmatige intelligentie)
– Software voor pre-boekhouding
– Goedkope digitale fiduciaries
De opkomst van deze nieuwe generatie IT-oplossingen maakt ook een internalisering van de boekhoudfunctie mogelijk. Want naast de boekhouding alleen, stellen ze bedrijfsleiders in staat om ratio’s, dashboards, mooie grafieken… rechtstreeks op hun smartphone te verkrijgen. In real time en continu!
Bovendien betreden nieuwe spelers de markt, startende ondernemingen op het gebied van accountancy en/of financiën, hetgeen betekent dat beroepsbeoefenaren in de accountancysector in de toekomst ernstig rekening zullen moeten houden met de concurrentie.
Ten overstaan van deze nieuwe marktspelers moeten de werknemers ernaar streven zich aan te passen aan de instrumenten van de klanten.
Het lijdt geen twijfel dat deze verandering van de markt de druk op fiduciaires verhoogt, die hun positie als deskundigen moeten rechtvaardigen, ook al helpen deze instrumenten hen om een aantal taken te automatiseren.
Als gevolg daarvan zijn cliënten steeds minder geneigd hun boekhouder te betalen voor de traditionele boekhoud- en beheerstaken, en zoeken zij deskundigen die hen beter kunnen adviseren over de wijze waarop zij hun bedrijf kunnen leiden, in de ruimste zin van het woord. En zo snel mogelijk… klanten willen niet wachten.
Digitalisering en digitale platforms zullen op termijn (en niet onmiddellijk) het boekhoudkundige productieproces vergemakkelijken, waardoor een zekere mate van industrialisering mogelijk wordt met productiviteitswinst, tijdwinst en een snellere teruggave aan uw klanten.
Anderzijds lijkt de “traditionele” boekhoudkundige functie steeds minder aantrekkelijk te worden voor jongeren die de markt betreden. Na de kwalificatie als registeraccountant krijgen veel van de jonge talenten taken op het gebied van management accounting toegewezen die weinig toegevoegde waarde hebben en niet goed aansluiten bij hun perceptie van de rol van registeraccountant.
De gevolgen laten niet lang op zich wachten: de personeelsmoeheid begint toe te slaan en de beheerders zien een tekort aan talent en hebben moeite om personeel te werven.
We hebben een generatie sprong gemaakt. De Angelsaksen noemen dit een “leapfrog”. Plotseling zijn we 5 of 10 jaar in de toekomst… De beheersmatige, culturele of technische terughoudendheid wordt opgeheven door de beperking en als we onszelf projecteren in “de wereld erna”, kunnen we nu al zeggen dat we niet achteruit zullen gaan!
2020 was waarschijnlijk een scharnierjaar voor de toekomst van openbare accountants. De Covid-19 crisis en de inperking hebben trends die al enkele jaren aan de gang waren, versneld:
– Cliënten hebben hun fiduciair bedrijf gevraagd een echte adviserende rol op zich te nemen om hen te helpen in deze nooit eerder geziene situatie.
– In alle bedrijven is digitale technologie ingevoerd, zowel voor interne communicatie tussen werknemers als voor uitwisselingen met klanten op kantoor.
– De werklast is toegenomen, in een wereld die onzekerder en complexer is geworden dan vroeger, met nieuwe verklaringen en situaties.
Het is in deze context van ingrijpende veranderingen in het beroep van registeraccountant dat 6 uitdagingen voor het beroep ontstaan. Er zijn er natuurlijk nog veel meer. Wij zullen ze in andere artikelen behandelen.
– Het werven van nieuwe werknemers. Hoe kunnen, in het licht van een tekort aan talent, de toenemende onaantrekkelijkheid van het beroep en het hardnekkige werken op afstand, de juiste profielen worden aangeworven om de fiduciair in staat te stellen te blijven voldoen aan de behoeften van zijn cliënten?
– Onderscheid jezelf in een ultra-competitieve markt. Digitale pure-players en nieuwe verwachtingen van cliënten nopen fiduciairs ertoe hun aanbod te herzien en meer te worden dan alleen een “machine voor het beheer van vennootschapsbelasting”.
– Werken met werknemers op afstand. Als telewerken vandaag de dag nog steeds sterk wordt aanbevolen, zal het deel blijven uitmaken van de fiduciaire praktijken als de Covid-19-crisis eenmaal voorbij is. Dit is een grote uitdaging voor trustees, van wie velen nog gewend zijn face-to-face te werken.
– Verminder de vermoeidheid van boekhouders bij taken met weinig toegevoegde waarde en deadlines! Hoe kunnen we ervoor zorgen dat werknemers, vooral jong talent, niet gedemotiveerd raken door het traditionele werk van boekhouden? En de deadlines die gehaald moeten worden.
– De druk op de winstgevendheid van fiduciaires onder ogen zien. Moeten, nu de marge op boekhoudkundige opdrachten afbrokkelt, de vergoedingen worden aangepast om een grotere winstgevendheid na te streven? Of gaat het meer om een reorganisatie van de bedrijfsmodellen van fiduciaires en hun expertise?
– Ervoor zorgen dat het personeel beschikbaar is voor de cliënten. Cliënten eisen steeds meer reactiesnelheid en verwachten van hun deskundigen dat zij verder gaan dan hun traditionele taken. Hoe kunnen trustees bedrijfseigenaren helpen de juiste beslissingen te nemen om hun bedrijf te laten groeien? En in de kortst mogelijke tijd, want klanten verwachten snel antwoorden.
Het fantastische aan deze digitalisering is dat bedrijven die dachten dat het onmogelijk was, onder druk van de crisis beseffen dat het mogelijk is.
Dit is zo’n breed onderwerp dat we het in toekomstige artikelen verder zullen uitdiepen.
Meer in de volgende aflevering.
Kantoorpark Waterloo
161, dreef Richelle – gebouw M
1410 Waterloo
02 737 95 90
Bedrijfsnaam: Business Software srl
BTW-nummer: BE 0480.277.583
Maatschappelijke zetel: Louizalaan 349/1 1050 Ixelles, België
Telefoon: 02 737 95 90
Email : info@picsoo.eu