
Met de Covid-19 crisis en de periode van lockdown hebben we een zekere opwinding gezien onder accountants over digitaal gaan. Terwijl u steeds vaker nadenkt over de digitalisering van uw fiduciair, was dit niet altijd het geval. Tot een paar maanden geleden, waren velen van jullie volledig resistent tegen digitaal. Is er niet een zekere hardnekkige angst van hun kant met betrekking tot digitaal?
Van de eenvoudige dematerialisatie van documenten tot de automatisering van processen via de creatie van een website: digitalisering kost tijd en geld! Voor sommige vertrouwenspersonen, net als voor sommige ondernemingen, wordt digitalisering gezien als een project dat de twaalf arbeidspogingen van Hercules waard is!
Als partners in het beroep zijn wij vaak geconfronteerd met accountants die zich volledig verzetten tegen digitaal. We hebben veel verschillende excuses gehoord om niet digitaal te gaan! Een van hen viel op: “Mijn klanten zijn niet klaar voor digitaal! Maar…
1. Uw klanten zijn klaar voor digitaal omdat het al deel uitmaakt van hun dagelijks leven. Het eerste bewijs dat uw klanten klaar zijn voor digitaal is het meest voor de hand liggende: digitaal is vandaag overal. Televisies, computers, smartphones, tablets… Digitaal maakt al deel uit van hun dagelijks leven. Netbankieren, Itsme, spotify, sportapps, media, enzovoort.
2. Digitaal is de toekomst en uw klanten weten dat! Digitale technologie wordt steeds belangrijker sinds haar verschijning en de hierboven vermelde cijfers bewijzen dit! Zo evolueren de uitwisselingen sinds enkele jaren: e-mails, videoconferenties, online chats, sociale netwerken… We evolueren nu in de wereld van de digitale technologie! Digitaal beïnvloedt onze levensstijl en vergemakkelijkt onze uitwisselingen aanzienlijk. Sneller, vloeiender, veiliger! Wij begrijpen dat in tijden van crisis, zoals die in Covid-19, digitale technologie thans van essentieel belang is voor het onderhouden van sociale en professionele banden.
3. Uw klanten zijn voortdurend op zoek naar manieren om de productiviteit te verbeteren. Productiviteit… Is dat niet wat elk bedrijf wil? Productiviteitswinst zorgt immers voor een betere rentabiliteit, een betere groei en, uiteindelijk, de duurzaamheid van uw bedrijf. Door uw klanten te begeleiden naar digitaal, begeleidt u hen ook naar nieuwe perspectieven! Besparing van tijd, geld, werkcomfort… Waarom zouden ze weigeren u te volgen in uw digitalisering als ze de voordelen kennen?
Nieuwe digitale instrumenten maken het mogelijk een groot deel van het bedrijfsbeheer te automatiseren. Dankzij hen kunnen uw klanten zich concentreren op complexere en vaak meer lonende taken! En jij ook, op hetzelfde moment.
4. Uw klanten passen zich snel aan en dat hebben ze u al laten zien! En als zij aarzelen om te digitaliseren, is het aan u om hen te begeleiden en gerust te stellen. Stel jezelf beschikbaar en adviseer hen zo goed als je kunt. Door hen de vele voordelen van de digitale technologie te leren kennen en te laten zien, zullen zij instemmen om u te volgen in uw projecten en veranderingen!
5. Niet digitaal gaan is nu een risico voor hun bedrijf. Dit is niet noodzakelijk een bewijs dat uw klanten klaar zijn om digitaal te gaan, maar eerder een reden om het wel te doen. Uw klanten zien dit niet altijd, dus is het belangrijk om hen te laten inzien dat als ze vandaag niet digitaal gaan, dit verschillende risico’s inhoudt voor de toekomst van hun bedrijf. Personeelsverloop, moeilijkheden met aanwerven, de concurrentie inhalen, imagoverlies, minder omzet, verlies van klanten…
Zoals we al eerder zeiden: digitaal is de toekomst. Het is dus een teken van moderniteit, van innovatie, en dit is wat vandaag kandidaten en cliënten aantrekt. Een bedrijf dat niet digitaal wil gaan, loopt het risico achter te blijven terwijl iedereen om het heen in die richting evolueert. Zijn imago wordt dan oud en verslechterd ten voordele van andere ondernemingen die als dynamischer en met nieuwe groeivooruitzichten worden beschouwd.
Tot slot moet ook worden gezegd dat digitalisering met het toenemend aantal wettelijke verplichtingen nu onvermijdelijk is geworden! Alleen al voor de uitwisseling van gegevens, bestanden en andere tabellen biedt digitalisering de antwoorden op deze nieuwe problemen en blijkt zij eens te meer onontkoombaar te zijn. Net als u, zullen uw klanten op een dag ook door dit proces moeten gaan. Waarom dan niet degene zijn die hen helpt en hen begeleidt in dit project?
Kantoorpark Waterloo
161, dreef Richelle – gebouw M
1410 Waterloo
02 737 95 90
Bedrijfsnaam: Business Software srl
BTW-nummer: BE 0480.277.583
Maatschappelijke zetel: Louizalaan 349/1 1050 Ixelles, België
Telefoon: 02 737 95 90
Email : info@picsoo.eu